Poveternostné podmienky:
- Doporučené minimálne teploty vzduchu pri spracovaní asfaltovaných pásov:
• Modifikované asfaltované pásy –5 °C, ( stanovená s ohľadom na podmienky pre kvalitnú prácu pracovníkov ), pásy sú spracovateľné aj pri nižších teplotách podľa stupňa modifikácie, • Oxidované asfaltované pásy + 5 °C, Foalbit AL S 40, s hliníkovou nosnou vložkou +10 °C,
- v prípade, že je bezpodmienečne nutné spracovať pásy pri nižších teplotách, odporúča sa pásy skladovať v temperovanej miestnosti až do ich spracovania ( cca. 24 hod. ),
- ak nemožno dodržať požadované minimálne teploty je nutné spracovanie realizovať v temperovaných ( vykurovaných ) provizórnych prístreškoch, stanoch a pod.,
- pri spracovaní pásov pri vyšších teplotách asfaltová hmota mäkne a vzrastá riziko poškodenia povrchu pásu ( napr.: pošliapaním ),
- doporučená povrchová teplota podkladu je max.: + 50 °C, t.j. pri vonkajšej teploty vzduchu cca. 25 – 30°C (v tieni ) pre oxidované pásy, cca. 30 –35°C ( v tieni ) pre modifikované pásy,
- realizácia by sa nemala vykonávať za dažďa, snehu, námrazy alebo silného vetra,
- pri nevhodných klimatických podmienkach treba počítať s tým, že realizácia vyžiada zvýšenú spotrebu plynu, spomalenie realizácie a to znamená vyššie finančné náklady.
Všeobecné podmienky:
Všetky pásy v danej vrstve sa kladú jedným smerom. Pri menších spádoch strechy ( do 5% ) pásy sa kladú rovnobežne s okrajom strechy. Pri väčších spádoch striech pásy sa kladú kolmo na okraj strechy ( kde je odkvapový žlab ). Pásy v pozdľžnom smere musia byť posunuté aby neboli v jednej rovine ( tj. min. o 50 cm ), a to tak aby čelné spoje boli vystriedané a spoj mal tvar „T „. Roh pásu sa odporúča v šírke spoja šikmo zrezať, aby sa predĺžila cesta vody k spojom pásu. V prípade viacvrstvového systému, jednotlivé vrstvy v obidvoch smeroch sa posunú voči sebe o polovicu. Spoje pásov sa orientujú v smere toku vody. Na strmých strechách pásy kladené smere spádu je potrebné z technologických dôvodov rozdeliť na pásy dĺžky max. 2,5 m, a kotviť v čelnom spoji 4 kotvami proti posunu pásov. V prípade pokladania na drevené debnenie sa pásy pokladajú kolmo na dľžku jednotlivých dosiek. Vo viacvrstvovom systéme, sa pásy medzi sebou bezpodmienečne celoplošne natavujú. Pri natavovaní modifikovaných asfaltovaných pásov je dôležité, že štruktúra modifikovaného asfaltu pri teplote asi 190 °C degraduje. Preto je neprípustné používanie tzv. kombajnu a len ručných horákov. Hlavne u pásov s polyesterovou nosnou vložkou hrozí poškodenie nosnej vložky. Nahriatie musí byť intenzívne a čo najkratšie. Pás treba najskôr rozvinúť a usadiť do správnej polohy. Zvinúť jednu polovicu k stredu a nataviť. Potom sa zvinie druhá polovica a nataví sa. Prekrytie pásov sa odporúča natavovať až po natavení plochy pásu, pomocou špeciálneho ( tzv. bočného ) horáka a prítlačného valčeka. Prekrytie pásov musí byť dokonale ( homogénne ) spojené – zapáskované.
Natavovanie:
Natavovanie spočíva v rozohriatí krycej vrstvy pásu, popr. aj podkladového pásu do tekutého stavu a v homogénnom spojení obidvoch asfaltových vrstiev. Plameňom ručného horáka alebo natavovacieho prístroja sa zahreje krycia vrstva natavovaného pásu a súčasne sa podľa potreby zahreje aj podklad. U natavovaného kotúča sa musí celkom roztaviť separačná fólia na spodnej strane pásu. Nahriatie krycej vrstvy modifikovaných asfaltovaných pásov musí byť intenzívne a pritom čo najkratšie. U pásov s polyesterovou nosnou vložkou je veľké riziko pri prehriatí zvlnenie vplyvom zmraštenia nosnej vložky.
dalej viď PDF súbor Technológia pokládky AP